Μεταδότω

 Μεγαλώσαμε σε έναν κόσμο καταναλωτικό

Το πνεύμα των Χριστουγέννων αναγεννάται στην Ελλάδα της κρίσης

Ταυτίσαμε κάθε γιορτινή περίοδο με μαραθώνιο shopping

Πρώτα από όλα, ζούμε σε έναν κόσμο, ο οποίος είναι ο ίδιος, πλέον, κατά βάση καταναλωτικός. Mαθαίνοντας ότι η συνεχής κατανάλωση είναι κάτι φυσικό και οπωσδήποτε, καλό. Αυτή την πεποίθηση έχουν οικοδομήσει στον πυρήνα των κοινωνιών μας, κυρίως, οι μεγάλες πολυεθνικές, αλλά και οι εθνικές εταιρείες.

Κάποτε, η ταυτότητα κάθε ανθρώπου ήταν ευδιάκριτη στον τρόπο που σκεφτόταν, στις ιδέες του, στις ομάδες που ήταν μέλος, στα αγαπημένα του πράγματα στη ζωή, στο είναι του. Τώρα, όλο και περισσότερο, ξεχωρίζουμε τον καθένα από το έχειν και το πόσο ξοδεύει. Αγόρασες το καινούριο smartphone; Είσαι ένας από εμάς. Έχεις ακόμα το παλιό σου κινητό; Τι χαμένος!

H παραπάνω κουλτούρα δεν καλλιεργήθηκε μόνο από τους επιχειρηματίες, που θέλουν να πουλήσουν όσο περισσότερα γίνεται, αλλά και με την ευλογία των τραπεζών, που έβλεπαν εύκολο χρήμα στα πολυθρύλητα καταναλωτικά δάνεια, τα οποία έδιναν σαν καραμέλες. Δεν πάνε πίσω και οι πολιτικοί. Άλλωστε, στο υπάρχον σύστημα η κατανάλωση καθορίζει, εν πολλοίς, την ανάπτυξη.

«Τι θα πει ο διπλανός;»

Επιπλέον, μέσα σε αυτό το σύστημα, οι ίδιοι έχουμε μάθει ακόμα και τα συναισθήματά μας να εκφράζουμε με τρόπο καταναλωτικό. “Γιορτές. Πρέπει να αγοράσω δώρα για όλους”. Κάπως έτσι δεν σκεφτόμαστε; Δεν είναι συμπτωματικά που γίνονται οι νέες κυκλοφορίες και οι παρουσιάσεις ειδικών limited editions των “αγαπημένων” μας προϊόντων, τις γιορτινές περιόδους.

Από κοντά και το περιβόητο lifestyle, τα περιοδικά και οι star της μίας επιτυχίας, που μας βομβαρδίζουν καθημερινά με τα “πρέπει” της καλοκαιρινής ή της χειμερινής κολεξιόν και τα “must have” αντικείμενα που υποτίθεται ότι επιβάλλεται να έχει όποιος σέβεται τον εαυτό του και την εικόνα του. Αυτά μας έμαθαν να σκεφτόμαστε “τι θα πει ο άλλος”.

Τέλος, οι γιορτές σημαίνουν διακοπές, για τους περισσότερους. Ευκαιρία να αφιερώσουμε χρόνο με τους δικούς μας και για τον εαυτό μας. Και γιατί όχι, να μας κάνουμε ένα ή δύο δωράκια. Μία βόλτα στους κεντρικούς δρόμους με τις πολύχρωμες γιορτινές βιτρίνες μπορεί να δελεάσει τον καθένα. Είναι κι εκείνη η ζεστασιά των ημερών που μας κάνει να σκεφτόμαστε λίγο πιο εφήμερα …

Σε συνδυασμό με το γενικότερο περιβάλλον, δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να ταυτιστούν οι γιορτές με τα ψώνια και τη σπατάλη. Ποιος δεν ξέρει κάποιον που δούλευε, κάποια στιγμή, όλο τον χρόνο, για να αγοράσει εκείνο το νέο κινητό ή τη φοβερή τσάντα που έχει και ο τάδε “διάσημος”, όταν έρθουν Χριστούγεννα; Και πόσοι δεν έκλειναν πρώτο τραπέζι, για να τα κάψουν την παραμονή;

Πολλά έχουν αλλάξει στην Ελλάδα του 2015

Το πνεύμα των Χριστουγέννων αναγεννάται στην Ελλάδα της κρίσηςΈστω υπό συνθήκες κρίσης, βλέπουμε τις γιορτές αλλιώς

Στη χώρα μας, περισσότερο τις περασμένες δεκαετίες, βιώσαμε καλά στο πετσί μας τι πάει να πει “σκλάβος του καταναλωτισμού”. Μάθαμε να μετράμε τους ανθρώπους αναλόγως με τα λεφτά και την περιουσία τους και πόσο τα επιδείκνυαν στους γύρω τους. Αδιαφορώντας αν παράλληλα τινάζαμε τους προϋπολογισμούς μας στον αέρα και υποθηκεύαμε τα σπίτια και το μέλλον μας. Οι μέρες των γιορτών είναι μια καλή ευκαιρία για μια τέτοια επίδειξη.

Μάλλον, καλύτερα, ήταν μια καλή ευκαιρία. Αν και υπάρχουν, ακόμα, εκείνοι που περιφέρονται από βιτρίνα σε βιτρίνα, αναζητώντας τις “ευκαιρίες” και τις “προσφορές” των Χριστουγέννων, στην Ελλάδα του 2015 με την οικονομική κρίση και πάνω από το 34% να ζει σε συνθήκες ή υπό την απειλή της φτώχειας (τελευταία στοιχεία Eurostat), τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ, τα τελευταία χρόνια.

Η βαθιά οικονομική ύφεση οδήγησε τους Έλληνες σε σημαντικές περικοπές όσον αφορά στην κατανάλωση, προκειμένου να καλύψουν τις απώλειες στο διαθέσιμο εισόδημα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών στη χώρα μας το 2012 ήταν μειωμένη κατά 22,7% σε σχέση με το 2008.

Από τον κανόνα της μειωμένης κατανάλωσης δεν μπόρεσαν να ξεφύγουν ούτε οι περίοδοι των γιορτών, αφού και εδώ τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ είναι διαφωτιστικά: το τέταρτο τρίμηνο του 2012 η συνολική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011.

 Οι Έλληνες, με λίγα λόγια, ξοδεύουν όλο και λιγότερα, ακόμα και τις γιορτές.

Και κάπως έτσι, φαίνεται στη χώρα μας να ξαναγεννιέται το αληθινό πνεύμα των Χριστουγέννων και να επαναλαμβάνεται η ιστορία του Άγιου Βασιλείου, του Πατέρα της Εκκλησίας που ίδρυσε και λειτούργησε το Πτωχοκομείο, ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα για τη φροντίδα των ξένων και την περίθαλψη των φτωχών. Σταθερή υπενθύμιση του “ο έχων δύο χιτώνας μεταδότω τω μη έχοντι”.

ΠΗΓΗ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s